Sa oled siin

6. november 2020 - 9:45

Eelmise nädala lõpus tuli Eesti lipu alla esimene kaubalaev peale erimaksurežiimi kehtima hakkamist. Tanker Ristna on kandnud ka varem Eesti lippu, kuid laevandusturul valitsevate konkurentsitingimuste tõttu viidi laev 2019. aasta mais Läti lipu alla. Otsus Eesti lipu alla tagasi tulla tehti tänu 1. juulist kehtima hakanud laevanduse erimaksukorrale. Lipuvahetus toimus 30. oktoobril.

Veeteede Ameti peadirektori kohusetäitja Marek Rauk ütles, et Ristna tagasitulek Eesti lipu alla kinnitab, et liigume õiges suunas. „Oleme koostööpartneritega teinud ära suure töö ning on väga hea meel näha, et pingutus hakkab vilja kandma ning laevaomanikud tunnevad Eesti lipu vastu taas huvi,“ ütles Rauk. Ta lisas, et suvel jõustunud laevanduspaketi vastu on huvi tundud mitmed reederid ning nüüd on fookusesse võetud paketi veelgi aktiivsem turundamine.

Majandus- ja taristuminister Taavi Aasa sõnul on tegemist esimese sammuga Eesti kui mereriigi potentsiaali realiseerimisel. „Olen enam kui kindel, et Ristna on vaid esimene laev paljudest, mis uute tingimuste valguses Eesti lipu all seilavad. Eesti merendussektor on maailmatasemel, meil on olemas heal tasemel haridus, soodne maksusüsteem ja ettevõtluskeskkond ning seadusmuudatuse paketiga oleme loonud veelgi paremad tingimused Eesti laevanduse konkurentsivõime tõstmiseks.“ Ministri sõnul on muuhulgas laevade Eesti lipu alla toomise projekti edendamiseks majandusministeeriumis loomisel ka merenduse asekantsleri ametikoht.

Tanker Ristna üldpikkus on 98 meetrit ja kogumahutavus (GT) 2804. Laev on ehitatud 1980. aastal ja selle klassifikatsiooniühinguks on RINA. Laeva meeskond koosneb 14 laevapere liikmest, kes on pärit nii Eestist, Lätist, Ukrainast kui Venemaalt.

Laeva omanikuks on ettevõte NT Marine AS ning laeva reederiks ehk tehnilise juhtimise teenuse osutajaks on ettevõte Welton Enterprises OÜ. Weltoni peakontor asub Tallinnas ning ettevõttel on ka tütarettevõte Riias, kus asub osa personalist. Ettevõtte sõnul tuli otsus tuua peakontor Eestisse samuti tänu laevanduspaketile. Lisaks Ristnale opereerib ettevõte 5te laeva, mis sõidavad Küprose, Leedu ja Läti lipu all.

Laevanduse seadusmuudatuste paketi eesmärgiks on tuua Eesti lipu alla taas suuri kaubalaevu. Seadusmuudatuste paketiga loob Eesti laevandusettevõtjatele soodsa maksusüsteemi, soodustab kaldasektori arengut ja pakub Eesti residentidest meremeestelesotsiaal- ja ravikindlustust, mis paljudel meremeestel täna puudub. Uue erimaksukorra tingimustele vastavad kaupu või reisijaid vedavad laevad, mille kogumahutavus on vähemalt 500. Eesti lipu alla on oodatud ka süvendajad ja puksiirid, mille töö iseloom kätkeb endas meritsi vedu. Täpsemalt saab lugeda Veeteede Ameti kodulehelt laevanduse ja Eesti lipu rubriigist ning lisaks on võimalik täpsustavaid küsimusi saata laevanduspaketi meiliaadressile estonianflag[at]vta[dot]ee.