Sa oled siin

4. oktoober 2018 - 16:40

Veeteede Amet läheb 2018. aasta lõpuks veel neljas tuletornis* üle uudsele navigatsioonimärgistuse tehnoloogiale, millega asendatakse hõõglambid keskkonnasõbralike LED sektorlaternatega. Viimati vahetati välja Viirelaiu tuletorni tule tehnoloogia.

Veeteede Ameti navigatsioonimärgistuse osakonna juhataja Andry Rütkineni sõnul on tulede tehnoloogia moderniseerimisel mitu põhjust, kuid eelkõige on uus tehnoloogia oluliselt keskkonnasõbralikum ja töökindlam kui hõõglampide kasutamine. „Varasemalt oleme kasutanud tuledes hõõglampe (võimsus 35 W), mida on vaja igal aastal vahetada. LED sektorlaternate energia tarbimine on sõltuvalt režiimist vaid 10-20 W ning eluiga tootja andmetel suisa 100 000 töötundi. Ehk siis saame oluliselt töökindlama tehnoloogia palju väiksema energiakuluga,“ selgitab ta. „Tuletornides, kus puudub püsielektri ühendus, kasutatakse energia saamiseks tavaliselt nii päikesepaneele kui tuulegeneraatoreid. Nüüd, tänu väiksemale energia tarbimisele, saame loobuda ka tuulegeneraatorite kasutamisest, mis on ühest küljest väikese töökindlusega (tööiga ca 2 aastat) ja nende tekitatav vibratsioon avaldab halba mõju ka tuletornide konstruktsioonile.“

Veeteede Ameti partner navigatsioonimärgistuse tehnoloogia moderniseerimises on hanke võitnud Sabik OÜ (endine Cybernetica AS navigatsioonisüsteemide osakond), mis on spetsialiseerunud selliste erilahenduste väljatöötamisele.

Sabik OÜ valgusnavigatsioonisüsteemide arendusjuhi Sven Neeme sõnul on Viirelaiu ja teiste sarnaste tuletornide tulede tehnoloogia eritellimus ning tuli projekteeritakse ja ehitatakse vastavalt iga tuletorni spetsiifikale. „Laterna tehnoloogia oleneb paljudest nüanssidest – tornist, selle konstruktsioonidest, milline on vajalik nähtavuskaugus, tule sektorite laiusest ja värvist, tule karakteristikutest ehk plingist jne. Vastavalt Veeteede Ameti poolsele sisendile projekteerime tuletornile sobiliku tule lahenduse, sh konstruktsiooni, elektroonika ja ka selle läätse, mis käib LEDide ette,“ kirjeldab ta.

Rääkides näiteks Viirelaiu tuletorni tule tehnoloogiast, siis sinna paigaldati LED sektorlatern, mis koosneb kokku kuuest moodulist. Viirelaiu tuletorni tule nõutav nähtavuskaugus on 9 meremiili. „Selleks, et tuli 9 miili kaugusele paistaks, peab tule valgustugevus olema 1500 kandelat. Sama valgustugevuse saab saavutada siis kui näiteks panna viisteist 100-vatist elektripirni koos põlema,“ näitlikustab Neeme. „Kuue mooduli võimsus on kokku 20 vatti. Võrdlusena saab öelda, et see on võrreldav tavalise külmkapi pirniga. Ehk siis, tänu sellele optikale, mis me sinna juurde ehitame, saame sisuliselt külmkapi pirni energiaga valgustada laevateed 9 miili kaugusele. Sama tulemus oluliselt väiksema energiakuluga.“


*Koos Viirelaiu tuletorniga võetakse uudne tehnoloogia kasutusele veel sel aastal ka Ristna tuletornis Hiiumaal, Lõu sihi alumises tulepaagis Saaremaal, Roomassaare sihi alumises tulepaagis Saaremaal ja Kihnu tuletornis.

VIIRELAIU TULETORNIST

Järgmisel aastal oma 138. aastapäeva tähistav Viirelaiu tuletorn on teadaolevalt vanim metalltuletorn Eestis. Tuletorni konstruktsiooni on remonditud 2002. aastal ning 2018. aasta 2. oktoobril vahetati välja tuletorni tule tehnoloogia keskkonnasõbralikumate LED sektorlaternate vastu. Tuletorn näitab teed Suures väinas liiklejatele ning ei ole avalikkusele külastamiseks avatud. Seda peamiselt sellepärast, et tuletorni rõdule pole eraldi sissepääsu, vaid see toimub läbi laternaruumi, kuhu kõrvalised isikud ohutuskaalutlustel ilma järelevalveta kindlasti minna ei saa.